Tioga Road en Yosemite natuur park(14 t/m 16 juli) - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Maurice en Susan - WaarBenJij.nu Tioga Road en Yosemite natuur park(14 t/m 16 juli) - Reisverslag uit Yosemite Valley, Verenigde Staten van Maurice en Susan - WaarBenJij.nu

Tioga Road en Yosemite natuur park(14 t/m 16 juli)

Door: Susan & Maurice

Blijf op de hoogte en volg Maurice en Susan

16 Juli 2017 | Verenigde Staten, Yosemite Valley

14 juli – Tioga Road
Vandaag vertrekken we uit Lee Vinning, we gaan via de Tioga road naar onze slaapplaats in Oakhurst. We overnachten de komende 3 nachten in een studio/woning die we geregeld hebben via Airbnb. Bij aankomst zien we een prima studio waarin alle gemakken voorzien zijn. Maar eerst even terug naar de Tioga road:

Tioga road
Vanuit ons dorpje zitten we binnen 5 minuten op de Tioga road. Deze straat is pas sinds 29 juni weer open omdat er daarvoor nog te veel sneeuw op de weg lag. Tijdens onze rit stoppen we bij enkele uitkijkpunten waarbij we een mooi uitzicht hebben. Ook maken we een stop omdat we veel sneeuw zien liggen aan de zijkant van de straat en hiermee moet Maurice natuurlijk even op de foto. Even verder stoppen we nog bij een mooi meer waar we een rondje gaan lopen en gaan lunchen. Omdat we een stukje eerder een bordje zagen staan waarop aangegeven stond dat er wilde beren leven in dit gebied kijken we toch zo af en toe wel even om ons heen. Gelukkig lopen er meer mensen en een snelle scan van die mensen leert ons dat we zeker niet de langzaamste zijn van het stel :P. Maar (helaas) nog geen wilde beer gezien en we stappen weer in onze huurauto.

We hebben voor vandaag nog 1 stop op ons programma staan, namelijk de Tuolumme Grove. In de Tuolumme grove staan een aantal sequoia’s, dit zijn mega grote bomen. Na het parkeren van onze auto moeten we 2,5km (naar beneden) lopen om bij de bomen te komen. Daar aangekomen kijken we toch wel even onze ogen uit, wat een grote bomen! We lopen daar nog een rondje en moeten dan de hele 2,5km weer terug (omhoog) lopen. Op ¾ van de route beginnen we toch wel een klein beetje zware benen te krijgen. Nadat we de zoveelste bocht omgelopen zijn zien we opeens een groep mensen staan kijken en wijzen in de bossen, wat zou er te zien zijn? Al snel horen we dat er een kleine beer te zien is, na even zoeken met onze ogen zien wij hem ook. Het kleine ding is rustig aan het eten en loopt af en toe een stukje, prachtig om te zien. Al snel horen we om ons heen mensen zeggen dat het nog een jonkie is en dat de moeder waarschijnlijk ook ergens in de buurt is, we blijven dus op onze hoede. Na een tijdje komt de beer iets naar ons toe gelopen. Helaas gaat hij hierna weer terug de heuvels in en kunnen we hem niet meer zien, ook hebben wij mama beer niet gezien. Na nog een tijdje daar gestaan te hebben gaan we maar weer naar onze auto toe.

Na ca. 1,5 uur rijden komen we aan bij ons huisje. Bij thuiskomst gaan toch maar even opzoeken wat we moeten doen wanneer een beer tegen het lijf lopen :P. Die avond gaan we het dorpje Oakhurst in om een hapje te gaan eten en komen uit bij een chinees restaurant.

15 juli – Yosemite (dag 1)
Wij hadden op internet gezien dat de ingang van het Yosemite park vanaf 8/9 uur in de ochtend behoorlijk druk kan zijn en dat de parkeerplaatsen behoorlijk snel vol raken. Omdat wij graag voor de drukte aan willen zijn vertrekken we die ochtend om 06:15 richting het Yosemite park.

Voor 08:00 komen we aan in het park, het is nog lekker rustig en we kunnen nog parkeren een grote parkeerplaats. Vanaf hier kunnen we shuttlebussen nemen naar de diverse bezienswaardigheden. Als eerst gaan we naar de Yosemite fall. Dit is een waterval waar je naar de top kunt lopen en waar je een klein rondje kunt doen aan de voet van de waterval. Wij besluiten het kleine rondje te doen :p.

Vervolgens nemen we de bus naar de andere kant van het park, hier is een grotere waterval. Aangekomen bij de waterval gaan we eerst wat informatie op doen over de mogelijk wandelroutes (trails). Er is een gemakkelijke/gemiddelde route dat ons naar een brug over de waterstroom brengt, vanaf hier kunnen we altijd nog kijken of we verder gaan. De man die ons de informatie geeft zegt wel nadrukkelijk dat het vanaf dat punt omhoog een stuk moelijker en ook gevaarlijker is, er was dit jaar als iemand naar benden gevallen die het niet overleefd heeft. Zoals gezegd gaan we dus eerst stuk omhoog (al was dit ook al best pittig) totdat we bij het bruggetje komen. Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over de vallei en op de waterval. Nadat we hier een tijdje gerust hebben willen we toch wel graag naar de top van de waterval, en besluiten dit dan ook te gaan doen. Het begint als een pas die redelijk stijl omhoog gaat. Al snel veranderd dit pas in een soort natuurlijke trap gemaakt in de rotsen. Omdat we naast de waterstroom lopen en steeds dichterbij de waterval komen is het pad helemaal nat en daardoor ook een beetje glad. Dat in combinatie met de ‘’afgrond’’ 2 meter links van ons geeft niet een heel fijn gevoel, wel is het allemaal prachtig om te zien. We blijven steeds goed aan de bergkant lopen. We komen steeds dichter bij de waterval en worden ook steeds meer moe, af en toe stoppen we om een mooie foto te nemen en om stukjes te filmen. Na ongeveer 2,5 uur zijn we dan eindelijk op de top van de waterval, het is hier prachtig. We gaan hier even lekker zitten wat eten en drinken. Hierna lopen we nog een kleine stukje verder waar een brug over het water is, hier heb je een goed uitzicht op de hoger gelegen waterval. Er is nog een trail die naar deze waterval loopt maar dat is alleen voor ervaren mensen, dus wij laten het hierbij!

Wij kiezen ervoor om via een alternatieve route (iets langer maar minder eng) weer naar beneden te gaan (Susan ziet het niet zitten om de via de gladde natte ‘trap’ te gaan). We volgen de bordjes maar blijven het eerste half uur alleen maar omhooglopen en vragen ons dus af of dit wel de goede route is (net als alle andere mensen die we tegen kwamen). We blijven maar stug doorlopen, we zijn immers overtuigd van onze kaartkijk kwaliteiten ;). Na een tijdje zien we dan toch eindelijk een bordje staan waar ‘’Yosemite valley’’ op aangegeven staat. Vanaf dat punt gaat het ook bijna alleen maar naar beneden. Soms is dit redelijk stijl, we zien ook meerdere mensen uitglijden op dit stuk. Na een klein uur afdalen zijn we weer beneden. Omdat we beide erge trek hebben gaan we naar de het restaurant waar we een lekker patatje met mayo kopen. Een klein filmpje van ons klim is te zien via de onderstaande link (kan alleen afgespeeld worden op laptop of pc).

Moe maar voldaan stappen we weer in onze auto en gaan terug naar ons huisje. Die avond gaan we wederom naar diezelfde chinees (op aandringen van Susan), en krijgt Susan haar lekkerste maaltijd van de vakantie tot nu toe.

16 juli – Glacier Point

Na gisteren vroeg op te zijn gestaan en veel te hebben gelopen, hebben we vandaag lekker uitgeslapen en het rustig aan gedaan. In Yosemite Valley hebben we gisteren het mooiste al gezien dus vandaag gaan we naar Glacier Point, waar je uitzicht hebt op Yosemite Valley en dus ook op de watervallen en de bergen. Hier is een trail van een aantal kilometer, maar eenmaal aangekomen hebben we niet zo zin om weer te wandelen (het is ten slotte vakantie, dus we doen waar we zin in hebben). Bij aankomst zien we iedereen met ijsjes lopen, dus hier beginnen we maar mee! We lopen een rondje zodat we op verschillende punten de vallei in kunnen kijken, het uitzicht is prachtig en we gaan een tijdje zitten, wat foto’s maken en een broodje eten. Na een uurtje besluiten we weer naar de auto te gaan (nadat we stiekem nog een ijsje hebben gekocht) en we stoppen op de terugweg bij een riviertje/beek voor wat afkoeling. We dineren bij een pizzeria en ’s avonds zoeken we wat informatie op over wat we kunnen doen in San Fransisco, onze laatste bestemming alweer!